15 January, 2011

Home » , , » Ron97 vs Ron95,,Sama Jer

Ron97 vs Ron95,,Sama Jer

Assalamualaikum wbt,
Apa khabar kengkawan?
Dekat Seminggu kita tidak bersua kan?

Bukan tak mahu update,
Tapi tulah kan,
Tiap sorang-sorang yang hidup mesti ada masalah.

Aku pun tak terlepas dari benda tu,
Dengan masalah semester baru aku ni,
Dengan masalah "kelajuan" wifi kat UM yang
Agak memberangsangkan,
Lagi satu,
Masalah takda modal@idea nak update,
Heee.


************************************************
RON97 dan RON95
Sama je Kot,,!!

Perasan atau tak,
Dalam masa beberapa bulan je,
Harga minyak naik 2 3 kali,
Terutama RON97.

Tahun lepas,
Dalam bulan November,
Ron97 ni regenye dalam RM2.10 selitir,
Lepas tu naik RM0.05,
Beberapa minggu lepas "lepas tu",
Naik lagi RM0.15.



Time tu,
Ramai dah bising,
Mana taknya dalam beberapa minggu je
Dah naik 2x.
Aku pun bising,
Bising-bising pun pakai RON97 gak,
Heee.

Haa,
Minggu-minggu lepas,
Naik lagi RM0.10,
Adooii,,,
RM2.40 1 liter,
Gonjeng kepala pakcik doii.

Walaupun pakai motor je,
Aku tetap terasa sangat kenaikan dia.

************************************************

En.Loq : Yah, agak2 eh, keto ayah tu kalo ponoh bapo?
En.Ayah: Ado la dalam 60 ko 70hengget, apo lak?
En.Loq :  umangg ngai, apo lak maha bona? kuning ko ijau?
En.Ayah: ayah beso kuning yoo,,,mughah@murah sikit.

Ramai dok kata,
Kalau guna RON95 macam jimat sikit,
Betul ek?

Betul la kot,
Kalau takat pergi balik kerja,
Memang save.

Tapi bagi aku yang perantau ni?


Agak terasa sikit la,
Kalau masa mula-mula dulu,
Isi RM5 RON97 dah boleh sampai rumah dah,
Siap ada baki setakuk lagi.

Sekarang?
RM7 baru boleh full tank,
eleehh bro,, naik 2 hengget je bro.

Sabar la dulu,
Aku cuma nak bagi contoh,
Contoh yang kena dengan aku,
Kalau aku bawak motor ni boleh naik RM2.


Yang bawak Ferrai Italia?
Lamborghini Gallador?
Peerhhh,,,
Jangan cakap la kan.

********************************************
Kenapa
RON97=Ron95
  
Kenapa ek?
Kenapa sama?
Kalau sama yang mana 1 jantan yang mana 1 betina?



Pernah sekali tu,
Aku saja buat ujikaji.

Mula-mula aku guna RON97,
Isi full tank,
Dalam RM7 gitu,
Sampai Seremban @ rumah aku,
Still ada baki setakuk lagi.

N then aku try la pulak RON95,
Isi full tank jugak,
Dalam RM5.50 camtu.

Korang bayangkan,
Sampai R&R Seremban minyak aku dah nak habis,
Terpaksa jugak la tuang lagi kat R&R,

U all get it?
Dapat tak maksud yang aku cuba sampai kan?

*************************************************

Kan bagus kalau guna duit
Yang dilabur kan kat team F1 Lotus Malaysia tu,
Backup harga minyak global yang tengah naik ni.


tolo ayam

Daripada berhabis Berbillion ringgit kat situ,
Baik bagi kat rakyat,
Bantu golongan2 cam aku ni.

Heee,,
Mana tau,
Ramai pulak rakyat undi korang lepas ni.
Muahehehehe.

okeh adios
www.tips-fb.com

25 comments:

iwan_dextrous said...

hihihi...ak pun trase bnd nie..nk2 lagi pki kete.hahaha..ak rase isi mane2 pun sme je.

buDAK keCIK said...

betul2. golongan cam ak ke kan kan??

::nuRuLaDHar:: said...

nasep hari2 jalan kaki jek g keje..hihi

mie said...

uihh!!
masalah minyak takkan selesai..
ehehehe

kayuburuk said...

hoho..ron97 lg jimat la kot..hehehe..xpon..same je..hahaha

sfatimahzj said...

xsama...ayah aku pakai kereta mpv..
kalau pakai minyak ron95, rasa lancar enjin tu lain..ayah aku ckp macam semput nak gerak..
kalau ron97, memang ssuai untuk mpv...enjin lancar ckit..ada power..
itu yang ayah aku kata berdasarkan pengalaman dia...


sama je macam rokok kan..lain jenis rokok lain rasanya atau powernya...takkan sama plak..kalau sama baik beli yg murah je...kan2..


sori..ayah aku takde pengalaman merokok, so aku tak boleh tanya dia...



hahaha....

fatinmahirah said...

utungnya jadi economists... saya tak berapa faham tapi sbb awak ada bolehla.. fahamla jugak.. =)

fatinmahirah said...

utungnya jadi economists... saya tak berapa faham tapi sbb awak ada bolehla.. fahamla jugak.. =)

IeDa said...

emm... sy ni kalo isi minyak main tibai je mn2.. 97 ke 95 ke.. sm je..

PeNgEmiS dUniA said...

gua sokong sama lu ! memang betul pon orang cakap 97 jimat lagi , tapi masalahnya skang dh nek giler babi , gua xlarat dah dh pakai 97 . bagus gak wat entry cmni , bg kesedaran kat anak mude . keep it up ok :)

eily farhana said...

kalau cam nak jalan jauh.. [err maksudnya naik transport yee.. kang ingat saya maksudkan jln kaki plk.. lol XD] jimat guna ron97. tapi kalau nak gi dekat2 je, cam rugi sikit bila guna ron97.. sb ron97 ni jimat utk perjalanan jauh.. ni pengguna2 shell la yg cakap.. ehee

biskut said...

minyak petrol nih sama jer bro..

yang berbeza cuma penjenamaan jer..

strategi taikun minyak jer.

hans said...

sebab tu aku pakai yang RON97
member2 aku kata aku kaya pakai minyak tu
padahal aku rasa jimat dari pakai ron95

Review Filem : Khurafat Filem Pertama Syamsul Yusof Yang Aku Suka

Asrul "iLham" Sany said...

semua barang naik skunk...

nice blog btw, hope to keep in touch

~naddy~ said...

aku pakai ron95, full tank rm 70. klu boh rm30 tu tahan la seminngu. tp balik kg, sakit la...p, balik rm70 termasuk tol...pakai ron97, xlarat weh nk top up..pnah try, end up dgn ron95 gak - psl aku xleh agak takak; setakak ron97 xsama setakak ron95.ngeh3x!-risau tolak keta tgh highway, hehe!...tp best la ron97, smooth ja rasa nk naik bukit, xde semput2...tgu aku kaya aku pakai ron97 balik, huhu!

cemomoi said...

pakai yang murah je... tu pon banyak juga terasa missnya, dulu sari dua hengget pegi balik dah naik dua hengget setengah... ni naik lagi moto aku pon dah macam hantu mak limah kemaruk darah

deena farhana said...

jalan kaki la bru xsusah beli minyak..huhu

maCy said...

ron da ron da ;D

anamizu said...

RONgak poket wo! hik3

recent post : |kaligrafi islam|

Cik Jari said...

rumate aku kata, ron97 lagi bagus unt enjin walaupon agak mahal...lagi satu, ron97 lambat turun minyak.so better for environment....

aku cume taip ape yg rumate aku kata sebab aku cume menumpang kereta die je....huahha....

lilY said...

err..same ker..?
saye rase cam xsame jer..
hiks..Ron97 mahal tapi kalo isi sama liter nyer cam Ron95, tp nnti Ron95 yg kena isi dlu..dah selalu kena..
Ron95 gune g keje ok lah..utk perjalanan jauh, better Ron97 kot..hiks


**Pendapat saye lah..hihi

Amira Anorah said...

kalau yang pakai moto besa camne??
pusing kepala jugak haih..

Amira Anorah said...

kalau yang pakai moto besa camne??
pusing kepala jugak haih..

Amira Anorah said...

kalau yang pakai moto besa camne??
pusing kepala jugak haih..

Rama2Ungu said...

kalo ikutkan lagi suka guna 97 sbb walaupun mahal, tapi lebih jimat..

hehehe..tapi aku guna 95 je bro...tengah nak kosongkan tank ni, baru isi 97 lak..kehkehkeh..